Home Nieuws De do’s en don’ts bij een eigen onderneming

De do’s en don’ts bij een eigen onderneming

Wanneer je een eigen onderneming begint, kom je er al snel achter dat er dingen zijn die je
nóg beter kunt doen, en dat er dingen zijn die je nooit meer hoeft te proberen. Dat maakt in
principe niks uit, van je fouten leer je nu eenmaal. Klanten komen niet voor niets naar jou toe
en deze wil je natuurlijk graag houden. Je maakt jezelf als het ware ‘uniek’. Maar hoe hou je
dit zo en zorg je ervoor dat klanten niet vertrekken naar concurrenten? Als eigen
ondernemer is dit vrij lastig en ben je hier elke dag weer mee bezig. Je moet je kunnen
onderscheiden van de rest, maar zo gemakkelijk is dat nog niet.

Wat doe je wel?
Zoals grootmoeder zou zeggen, blijf dicht bij jezelf. Zodra je teveel naar andere gaat kijken,
blijf je niet meer achter jouw eigen gedachten staan. Je wordt op dat moment te veel
beïnvloed. Juist wanneer je kijkt naar jezelf en bedenkt waarom jouw idee het beste is van
allemaal, komt het goed. Je hebt het niet voor niets al zo ver geschopt en het schijnt te
werken, nu moet je dit vasthouden. Natuurlijk moet je wel enige blik op jouw concurrentie
werpen, om niet helemaal af te dwalen. Je zult hier een balans in moeten vinden. Het is het
beste om telkens als eerste met nieuwe producten op te markt te komen en jezelf te blijven
ontwikkelen. Het is lastig, I know! Maar met een beetje onderzoek en wilskracht, lukt het je.
Wees daarnaast betrokken bij je klanten en blijf continu inspelen op hun vraag naar
producten. Klanten zijn jouw inkomen, wees hier dus zeer zorgvuldig in. Op deze manier
komen mensen immers graag bij je terug.

Wat doe je niet?
Wil je jouw onderneming rendabel houden? Dan zul je het ook goed moeten houden aan de
achterkant van het bedrijf. Zo heb je administratieve medewerkers nodig om alles op orde te
houden. Wanneer je nog niet heel veel ervaring hebt in leidinggeven, kun je deze functie het
beste laten vervullen door iemand die dat wel heeft. Een manager functie is namelijk van
essentieel belang, er zal uiteindelijk personeel aangestuurd moeten worden. Denk daar wel
goed over na. Wanneer je alles pico bello aan de achterkant hebt, zal dit doorwerken naar
de voorkant. Als het goed is heb je vooronderzoek gedaan en goed nagedacht over jouw
doelgroep. Vind de balans in bijzonder zijn ten opzichte van jouw concurrenten en hen niet
achterna gaan. Probeer uit te vinden hoe jij het anders kunt doen, maar wel naar
verwachting van jouw klanten. Een hele opgave, maar het is mogelijk!